-->

CARI APE TU?

Thursday, February 5, 2015

Tulisan Yang Semakin Dilupakan

Salam 1 Malaysia ^_^

Masa Cik Mimie jenjalan kat FB tadi tetiba terjumpa satu Page nama dia Annur & Meow. Page ni mengisahkan sebuah buku cerita mengenai Annur, kucingnya bernama Meow serta Afi anak buahnya. Apa yang membuatkan Cik Mimie tertarik dengan page buku cerita ini ialah ia menggunakan tulisan Jawi. Tulisan yang mana sangat jarang digunakan dan semakin dilupakan oleh generasi masa sekarang ni. Ingat time sekolah dulu-dulu. Siapa yang tak pandai baca tak boleh balik rumah dan kena denda berdiri atas kerusi sampai boleh baca perkataan yang Cikgu tunjuk tu..Seram betul masa tu..huhuhu..Jom2, baca cerita di bawah ni :) 


https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xfa1/v/t1.0-9/1005722_600104810034427_1420249021_n.jpg?oh=7a12e3839be4eff6fd12b002da371f4c&oe=555B1F6D&__gda__=1431065178_feb0ba6f115e801524cebbe415c77f1f

https://scontent-a-sin.xx.fbcdn.net/hphotos-xaf1/v/t1.0-9/1006198_600701969974711_1501179775_n.jpg?oh=3143e23d0d9575c5b0ceb7a12de571a1&oe=555659D0

 https://scontent-a-sin.xx.fbcdn.net/hphotos-xap1/v/l/t1.0-9/1044543_601189383259303_101871747_n.jpg?oh=a0694d635d3ccd9c068038c4d87b1c0e&oe=55643D93

https://scontent-a-sin.xx.fbcdn.net/hphotos-xfp1/v/t1.0-9/995899_601597663218475_1272923512_n.jpg?oh=08aab7f415092c21845f84a4edb2abe9&oe=555FBA5E

 https://scontent-a-sin.xx.fbcdn.net/hphotos-ash2/v/t1.0-9/1016695_602104659834442_1272899546_n.jpg?oh=955f3b35123f04273af4c7acb5c071c6&oe=55501CBD

 https://scontent-b-sin.xx.fbcdn.net/hphotos-xfa1/v/t1.0-9/1003683_602549673123274_1213249953_n.jpg?oh=af628bd353005d0ff2fa07984b8c6da0&oe=55966AAF

https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xfa1/v/t1.0-9/998502_603117579733150_91977372_n.jpg?oh=f292faf49735de240e8ab0b35860caaf&oe=554BD384&__gda__=1433112653_8d1947c5e5c7e51cd610cde0f423c422

 https://scontent-a-sin.xx.fbcdn.net/hphotos-xaf1/v/t1.0-9/1005985_603434373034804_77705944_n.jpg?oh=f144d811ef6767a9802866754fdb4a63&oe=55508423

https://fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.net/hphotos-ak-frc3/v/t1.0-9/1069831_604077956303779_709316587_n.jpg?oh=6ac54504cb7b034c17477d26b3e63e1c&oe=555CC8ED&__gda__=1431825689_ec06ad135c1cafe89c54eec774136875


 https://scontent-a-sin.xx.fbcdn.net/hphotos-xfp1/v/t1.0-9/76302_605848229460085_41452441_n.jpg?oh=6718e522afc64b6886e2ed3414a2f153&oe=5566E686

https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/hphotos-ak-frc3/v/t1.0-9/1004801_606378969407011_386163850_n.jpg?oh=d023df6f6d1715165deec41f794e07a3&oe=554A4877&__gda__=1432970627_54b0f520bc679090e9b395db65d85939

 https://scontent-b-sin.xx.fbcdn.net/hphotos-frc3/v/t1.0-9/1003492_606932516018323_1545068379_n.jpg?oh=3b652f2b175fc6290687353f889aed2c&oe=555033AB


p/s : Comel pulak si Afi ni..hehehe..:)

26 comments:

  1. Betul tu cik Mimie..kekadang ada yang langsung x pandai baca..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kan? Ingt dulu time sekolah menengah Cikgu Cina Cik Mimie pun tahu tulis and baca tulisan jawi ni..

      Delete
  2. betul kalau dah lama tak tulis pun tulisan pun jadi buruk

    ReplyDelete
    Replies
    1. Itula, kita pun dah jarang guna tulisan ni..

      Delete
  3. mujur saya tahu baca jawi.. tp dah lama tak baca dlm tulisan jawi.. boleh gagap gak ni klu lama xbaca..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Xpe :) janji tahu huruf n boleh mngeja :)

      Delete
  4. mmg dah dilupakn gamaknya. masa spm nsib baikla ada soalan tukarkn rumi kpd jawi. tu pun ramai yg salah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Itula, sekolah sekarang pun tak tekan sgt tulisan ni..sayang kot kalau kita lupa..

      Delete
  5. tu la semakin dilupakan skrg ni. tu yg ana donload apps jawi kat tab anak buah eheee

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kat hp Cik Mimie pun ada apps belajar jawi ni..:)

      Delete
  6. Saya reti baca je. Kalau tulis, memang buruk sangat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tulisan Cik Mimie pun buruk jugak..heheh :)

      Delete
  7. Kena selalu menulis jawi ni. Kalau lama tinggal, takut jadi kekok bila nak menulis semula...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu Kak Ros, nanti bila anak2 tanya takut tak dapat jawab pula..

      Delete
  8. waaaaa, comel sangat kartun ni. ya Allah, rindu tulisan jawi. dulu2 masa nenek ada, selalu jugak dia beli surat khabar jawi. lama dah :D

    kena praktis balik ni. boleh baca, tapi mcm tak lancar pulak. adeh. ehmm kakak afi tu nama apa eh? rasa tak tahu sebutnya

    ReplyDelete
    Replies
    1. Comel kan kartun ni? lagi2 Afi..hehehe..dulu ada jual surat khabar jawi ni, sekarang je dah takde..:(

      Nama akak afi tu Ika :)

      Delete
  9. Lama tak praktik. Gagap jugak bila nk membacanya. huhu.Last belajaq pun masa sekolah dulu. nice reminder cik mimie. ^^

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tu..Cik Mimie pun ada gagap2 sikit..hehehe..Thank Cik Fafa :)

      Delete
  10. bahasa jawi... dah lama xamalkan.. tapi masih ingat lagi la

    ReplyDelete
  11. uish tersentap rasa.. alhamdulillah masih boleh baca..
    dulu kat sek guna jawi lama.. tapi lepas tu guna jawi moden..
    mcm yang skarang ni.. jadi lebih mudah =)

    ReplyDelete
  12. dulu waktu sekolah rendah mmg 'terror' lah tulis jawi nih ...baca pun lancar je tapi bila dh lama tinggal gagap lah sikit :-)

    ReplyDelete
  13. wah, tulisan jawi lah. dulu saya suka tulis dalam jawi. ummi kata tulisan jawi saya lawa. hehehehheheehhe...

    ReplyDelete
  14. Kalau kat kelantan ni, semua papan tanda kena ada tulisan jawi. Wajib

    ReplyDelete

sila-sila lah meninggalkan jejak jari-jemari anda