-->

CARI APE TU?

Tuesday, February 17, 2015

"Segmen Jom Kongsi Tazkirah by BUDAK"

Salam 1 Malaysia 

Segmen anjuran Hikayat Seorang Budak @ Budak, kita boleh berkongsi semua tazkirah tak kira dalam bentuk apa pun ayat pendek, satu ayat, quote, pantun, sajak, lirik lagu atau apa-apa saja semua boleh. Ha, menarik kan? Bak kata HSB "Mana tahu dalam 10 orang yang baca tazkirah korang tu nanti akan menghidupkan salah satu hati yang membacanya. Hidayah itu kan milik Allah. Moga ada ganjarannya kat situ."


Wahai wanita solehah, jangan risau akan jodohmu kerana muslimin yang bijaksana tidak akan terpaut pada wanita hanya pada kecantikan/lirikan senyuman, pada bicara manja yang menggoda/pada pujuk rayu seorang wanita yang meruntuhkan imannya. Sesungguhnya lelaki adalah pemimpin kepada wanita. Andai belum sampai jodohmu, anggaplah bahawa lelaki yang engkau nantikan itu sedang membina sahsiah kepimpinannya bagi memimpin dirimu. Kerana pada wanita itu pasti ada kekurangannya & lelaki yang benar-benar layak pasti akan hadir untuk melengkapkan kekuranganmu. Doa Mempercepatkan Jodoh-insyaAllah " Walaa tamuddanna'ainaika illa ma mata'na bihi azwajanminhum zahratul hayattu linaftinahum fiih, warizqo robbikaa hairu wa abqa, wa' mur ahlakaa bisSolaati,wastabir 'alaiha, laa nas aluka rizqo, nahnu narzukuqa, wal'aqibati lit taqwa......." bererti "Jangan lah pandangan mata kamu terpesona melihat perhiasan kehidupan (yang Kami beri kepada orang2 kafir) yang menjadi ujian padanya. Dan rezeki kurniaan daripada tuhanmu (Allah) itulah lebih baik dan kekal(balasan Syurga). Dan suruhlah /arahkan ahlimu (keluarga dan anak2 serta org terdekat) mengerjakan solat, dan bersabarlah kamu atas perkara itu. Tidak lah Kami minta rezeki dari mu, tetapi Kamilah (Allah) yang mengurniakan rezeqi kepadamu dan 'akibat kesudahan baik itu adalah bagi mereka yang bertaqwa"

Copy and WIN : http://bit.ly/copynwin
Jodoh


ALLAH Subhanahu Wata'ala Berfirman

Dan (DIA lah) yang mempersatukan hati mereka (orang-orang yang beriman)..Walaupun kamu membelanjakan semua (kekayaan) yang berada di bumi, niscaya kamu tidak dapat mempersatukan hati mereka, akan tetapi ALLAH telah mempersatukan hati mereka, Sesungguhnya DIA Maha Gagah lagi Maha Bijaksana.(S. Al Anfal: 63)


Wahai wanita solehah, jangan risau akan jodohmu kerana muslimin yang bijaksana tidak akan terpaut pada wanita hanya pada kecantikan/lirikan senyuman, pada bicara manja yang menggoda/pada pujuk rayu seorang wanita yang meruntuhkan imannya. Sesungguhnya lelaki adalah pemimpin kepada wanita. Andai belum sampai jodohmu, anggaplah bahawa lelaki yang engkau nantikan itu sedang membina sahsiah kepimpinannya bagi memimpin dirimu. Kerana pada wanita itu pasti ada kekurangannya & lelaki yang benar-benar layak pasti akan hadir untuk melengkapkan kekuranganmu. Doa Mempercepatkan Jodoh-insyaAllah " Walaa tamuddanna'ainaika illa ma mata'na bihi azwajanminhum zahratul hayattu linaftinahum fiih, warizqo robbikaa hairu wa abqa, wa' mur ahlakaa bisSolaati,wastabir 'alaiha, laa nas aluka rizqo, nahnu narzukuqa, wal'aqibati lit taqwa......." bererti "Jangan lah pandangan mata kamu terpesona melihat perhiasan kehidupan (yang Kami beri kepada orang2 kafir) yang menjadi ujian padanya. Dan rezeki kurniaan daripada tuhanmu (Allah) itulah lebih baik dan kekal(balasan Syurga). Dan suruhlah /arahkan ahlimu (keluarga dan anak2 serta org terdekat) mengerjakan solat, dan bersabarlah kamu atas perkara itu. Tidak lah Kami minta rezeki dari mu, tetapi Kamilah (Allah) yang mengurniakan rezeqi kepadamu dan 'akibat kesudahan baik itu adalah bagi mereka yang bertaqwa"

Copy and WIN : http://bit.ly/copynwin
Wahai wanita solehah, jangan risau akan jodohmu kerana muslimin yang bijaksana tidak akan terpaut pada wanita hanya pada kecantikan/lirikan senyuman, pada bicara manja yang menggoda/pada pujuk rayu seorang wanita yang meruntuhkan imannya. Sesungguhnya lelaki adalah pemimpin kepada wanita. Andai belum sampai jodohmu, anggaplah bahawa lelaki yang engkau nantikan itu sedang membina sahsiah kepimpinannya bagi memimpin dirimu. Kerana pada wanita itu pasti ada kekurangannya & lelaki yang benar-benar layak pasti akan hadir untuk melengkapkan kekuranganmu. Doa Mempercepatkan Jodoh-insyaAllah " Walaa tamuddanna'ainaika illa ma mata'na bihi azwajanminhum zahratul hayattu linaftinahum fiih, warizqo robbikaa hairu wa abqa, wa' mur ahlakaa bisSolaati,wastabir 'alaiha, laa nas aluka rizqo, nahnu narzukuqa, wal'aqibati lit taqwa......." bererti "Jangan lah pandangan mata kamu terpesona melihat perhiasan kehidupan (yang Kami beri kepada orang2 kafir) yang menjadi ujian padanya. Dan rezeki kurniaan daripada tuhanmu (Allah) itulah lebih baik dan kekal(balasan Syurga). Dan suruhlah /arahkan ahlimu (keluarga dan anak2 serta org terdekat) mengerjakan solat, dan bersabarlah kamu atas perkara itu. Tidak lah Kami minta rezeki dari mu, tetapi Kamilah (Allah) yang mengurniakan rezeqi kepadamu dan 'akibat kesudahan baik itu adalah bagi mereka yang bertaqwa"

Copy and WIN : http://bit.ly/copynwin
Wahai wanita solehah, jangan risau akan jodohmu kerana muslimin yang bijaksana tidak akan terpaut pada wanita hanya pada kecantikan/lirikan senyuman, pada bicara manja yang menggoda/pada pujuk rayu seorang wanita yang meruntuhkan imannya. Sesungguhnya lelaki adalah pemimpin kepada wanita. Andai belum sampai jodohmu, anggaplah bahawa lelaki yang engkau nantikan itu sedang membina sahsiah kepimpinannya bagi memimpin dirimu. Kerana pada wanita itu pasti ada kekurangannya & lelaki yang benar-benar layak pasti akan hadir untuk melengkapkan kekuranganmu. Doa Mempercepatkan Jodoh-insyaAllah " Walaa tamuddanna'ainaika illa ma mata'na bihi azwajanminhum zahratul hayattu linaftinahum fiih, warizqo robbikaa hairu wa abqa, wa' mur ahlakaa bisSolaati,wastabir 'alaiha, laa nas aluka rizqo, nahnu narzukuqa, wal'aqibati lit taqwa......." bererti "Jangan lah pandangan mata kamu terpesona melihat perhiasan kehidupan (yang Kami beri kepada orang2 kafir) yang menjadi ujian padanya. Dan rezeki kurniaan daripada tuhanmu (Allah) itulah lebih baik dan kekal(balasan Syurga). Dan suruhlah /arahkan ahlimu (keluarga dan anak2 serta org terdekat) mengerjakan solat, dan bersabarlah kamu atas perkara itu. Tidak lah Kami minta rezeki dari mu, tetapi Kamilah (Allah) yang mengurniakan rezeqi kepadamu dan 'akibat kesudahan baik itu adalah bagi mereka yang bertaqwa"

Copy and WIN : http://bit.ly/copynwin
Wahai wanita solehah, jangan risau akan jodohmu kerana muslimin yang bijaksana tidak akan terpaut pada wanita hanya pada kecantikan/lirikan senyuman, pada bicara manja yang menggoda/pada pujuk rayu seorang wanita yang meruntuhkan imannya. Sesungguhnya lelaki adalah pemimpin kepada wanita. Andai belum sampai jodohmu, anggaplah bahawa lelaki yang engkau nantikan itu sedang membina sahsiah kepimpinannya bagi memimpin dirimu. Kerana pada wanita itu pasti ada kekurangannya & lelaki yang benar-benar layak pasti akan hadir untuk melengkapkan kekuranganmu. Doa Mempercepatkan Jodoh-insyaAllah " Walaa tamuddanna'ainaika illa ma mata'na bihi azwajanminhum zahratul hayattu linaftinahum fiih, warizqo robbikaa hairu wa abqa, wa' mur ahlakaa bisSolaati,wastabir 'alaiha, laa nas aluka rizqo, nahnu narzukuqa, wal'aqibati lit taqwa......." bererti "Jangan lah pandangan mata kamu terpesona melihat perhiasan kehidupan (yang Kami beri kepada orang2 kafir) yang menjadi ujian padanya. Dan rezeki kurniaan daripada tuhanmu (Allah) itulah lebih baik dan kekal(balasan Syurga). Dan suruhlah /arahkan ahlimu (keluarga dan anak2 serta org terdekat) mengerjakan solat, dan bersabarlah kamu atas perkara itu. Tidak lah Kami minta rezeki dari mu, tetapi Kamilah (Allah) yang mengurniakan rezeqi kepadamu dan 'akibat kesudahan baik itu adalah bagi mereka yang bertaqwa"

Copy and WIN : http://bit.ly/copynwin
Wahai wanita solehah, jangan risau akan jodohmu kerana muslimin yang bijaksana tidak akan terpaut pada wanita hanya pada kecantikan/lirikan senyuman, pada bicara manja yang menggoda/pada pujuk rayu seorang wanita yang meruntuhkan imannya. Sesungguhnya lelaki adalah pemimpin kepada wanita. Andai belum sampai jodohmu, anggaplah bahawa lelaki yang engkau nantikan itu sedang membina sahsiah kepimpinannya bagi memimpin dirimu. Kerana pada wanita itu pasti ada kekurangannya & lelaki yang benar-benar layak pasti akan hadir untuk melengkapkan kekuranganmu. Doa Mempercepatkan Jodoh-insyaAllah " Walaa tamuddanna'ainaika illa ma mata'na bihi azwajanminhum zahratul hayattu linaftinahum fiih, warizqo robbikaa hairu wa abqa, wa' mur ahlakaa bisSolaati,wastabir 'alaiha, laa nas aluka rizqo, nahnu narzukuqa, wal'aqibati lit taqwa......." bererti "Jangan lah pandangan mata kamu terpesona melihat perhiasan kehidupan (yang Kami beri kepada orang2 kafir) yang menjadi ujian padanya. Dan rezeki kurniaan daripada tuhanmu (Allah) itulah lebih baik dan kekal(balasan Syurga). Dan suruhlah /arahkan ahlimu (keluarga dan anak2 serta org terdekat) mengerjakan solat, dan bersabarlah kamu atas perkara itu. Tidak lah Kami minta rezeki dari mu, tetapi Kamilah (Allah) yang mengurniakan rezeqi kepadamu dan 'akibat kesudahan baik itu adalah bagi mereka yang bertaqwa"

Copy and WIN : http://bit.ly/copynwin
Wahai wanita solehah, jangan risau akan jodohmu kerana muslimin yang bijaksana tidak akan terpaut pada wanita hanya pada kecantikan/lirikan senyuman, pada bicara manja yang menggoda/pada pujuk rayu seorang wanita yang meruntuhkan imannya. Sesungguhnya lelaki adalah pemimpin kepada wanita. Andai belum sampai jodohmu, anggaplah bahawa lelaki yang engkau nantikan itu sedang membina sahsiah kepimpinannya bagi memimpin dirimu. Kerana pada wanita itu pasti ada kekurangannya & lelaki yang benar-benar layak pasti akan hadir untuk melengkapkan kekuranganmu.

Doa Mempercepatkan Jodoh-insyaAllah amalkan ayat 131 dan 132 Surah Toha selepas solat setiap solat fardu bermula dari :

"Walaa tamuddanna'ainaika illa ma mata'na bihi azwajanminhum zahratul hayattu linaftinahum fiih, warizqo robbikaa hairu wa abqa, wa' mur ahlakaa bisSolaati,wastabir 'alaiha, laa nas aluka rizqo, nahnu narzukuqa, wal'aqibati lit taqwa......."

bererti

"Jangan lah pandangan mata kamu terpesona melihat perhiasan kehidupan (yang Kami beri kepada orang2 kafir) yang menjadi ujian padanya. Dan rezeki kurniaan daripada tuhanmu (Allah) itulah lebih baik dan kekal(balasan Syurga). Dan suruhlah /arahkan ahlimu (keluarga dan anak2 serta org terdekat) mengerjakan solat, dan bersabarlah kamu atas perkara itu. Tidak lah Kami minta rezeki dari mu, tetapi Kamilah (Allah) yang mengurniakan rezeqi kepadamu dan 'akibat kesudahan baik itu adalah bagi mereka yang bertaqwa"

Wahai wanita solehah, jangan risau akan jodohmu kerana muslimin yang bijaksana tidak akan terpaut pada wanita hanya pada kecantikan/lirikan senyuman, pada bicara manja yang menggoda/pada pujuk rayu seorang wanita yang meruntuhkan imannya. Sesungguhnya lelaki adalah pemimpin kepada wanita. Andai belum sampai jodohmu, anggaplah bahawa lelaki yang engkau nantikan itu sedang membina sahsiah kepimpinannya bagi memimpin dirimu. Kerana pada wanita itu pasti ada kekurangannya & lelaki yang benar-benar layak pasti akan hadir untuk melengkapkan kekuranganmu. Doa Mempercepatkan Jodoh-insyaAllah " Walaa tamuddanna'ainaika illa ma mata'na bihi azwajanminhum zahratul hayattu linaftinahum fiih, warizqo robbikaa hairu wa abqa, wa' mur ahlakaa bisSolaati,wastabir 'alaiha, laa nas aluka rizqo, nahnu narzukuqa, wal'aqibati lit taqwa......." bererti "Jangan lah pandangan mata kamu terpesona melihat perhiasan kehidupan (yang Kami beri kepada orang2 kafir) yang menjadi ujian padanya. Dan rezeki kurniaan daripada tuhanmu (Allah) itulah lebih baik dan kekal(balasan Syurga). Dan suruhlah /arahkan ahlimu (keluarga dan anak2 serta org terdekat) mengerjakan solat, dan bersabarlah kamu atas perkara itu. Tidak lah Kami minta rezeki dari mu, tetapi Kamilah (Allah) yang mengurniakan rezeqi kepadamu dan 'akibat kesudahan baik itu adalah bagi mereka yang bertaqwa"

Copy and WIN : http://bit.ly/copynwin

Tarikh mula dan akhir segmen:
16.02.15 (12pm) - 22.02.15 (12pm)

Sumber : Credit

p/s : Repost balik entry di blog satu lagi, blog tu dah tak aktif dah..:)

17 comments:

  1. perkongsian yang baik, selamat bersegmen cik mimie =)

    ReplyDelete
  2. Terima kasih atas perkongsian doa. Pasni nk kena amalkan sebab tak nampak lg jodoh ni. Hehe.

    Thanks cik mimie sudi menyertai segmen JKT ini :)
    May Allah bless ^^

    ReplyDelete
  3. sangat menarik perkongsian cik mimie ni..pasti sangat bermanfaat..jom kengkawan yang lain belum join tu meh la join sama..

    ReplyDelete
  4. Kena sgt dengan diri sendiri. haha. Tq na cik mimie. ^^

    ReplyDelete
  5. salam sis. dah follow u & blogwalking dari segmen yang sama. thanks atas perkongsian tazkirah awk..peringatan yang mendalam sangat. jom ke sini pulak k.. selamat bersegmen. =)

    http://the-red-heart.blogspot.com/2015/02/segmen-jom-kongsi-tazkirah-by-budak.html

    ReplyDelete
  6. salam sis. dah follow u & blogwalking dari segmen yang sama. thanks atas perkongsian tazkirah awk..peringatan yang mendalam sangat. jom ke sini pulak k.. selamat bersegmen. =)

    http://the-red-heart.blogspot.com/2015/02/segmen-jom-kongsi-tazkirah-by-budak.html

    ReplyDelete
  7. nice sharing cik mimie :)

    xsempat lagi nk join segmen kak HSB ni. wuu

    ReplyDelete
  8. uyooo budak buat segmen tuuu..
    selamat bertazkirah cik mimie

    ReplyDelete
  9. Moga doa tu dijadikan amalan dan Insha Allah cepat jodohnya kaan...

    ReplyDelete
  10. semoga kita dipertemukan dengan jodoh yang diredhai-Nya yang dapat membimbing ke syurga.. nak jodoh dunia akhirat.. amin amin..

    ReplyDelete
  11. perkongsian yang menarik cik mimie
    tahniah jugak untuk budak sebab berjaya menganjurkan segmen lain dari yang lain

    ReplyDelete

sila-sila lah meninggalkan jejak jari-jemari anda