-->
728 x 90

CARI APE TU?

Tuesday, December 7, 2010

Membaca Ketika Baring Boleh Menyebabkan Buta?

Salam 1 Malaysia ^_^


"Solat itu tiang agama", membaca itu adalah jambatan ilmu. Betol tak murid-murid? *ecececeh, berangan nak jadi cikgu lak Cik Mimie ni*. Ok! sebelum Cik Mimie berangan jadi guru besar lebih baik kita berbalik kepada cerita td, macam kita semua tahu minat suka membaca ni mestilah kita tanam dari kecil lagi. Tidak salah jika kita membaca lebih dari 10 buah buku sehari. Tapi sekarang Cik Mimie bukan ingin bercerita mengenai kuantiti buku yang kita baca *no..no..no..* tapi mengenai bagaimana cara kita membaca.
Kebanyakkan lelaki gemar membaca dalam keadaan baring *kenapa erk?*. Mengikut kajian di luar negara mendapati membaca dalam keadaan baring boleh merosakkan mata, malah ia juga boleh menyebabkan buta. Whoa! agak shock juga la Cik Mimie bila dpt tahu. Hal ini kerana, mata kita ni ye murid-murid*lagi sekali mood nk jd cikgu dtg* mempunyai urat saraf yang membantu untuk mengukuhkan kedudukan mata. Bagaimana pula mata boleh buta? *soalan dari sorg anak murid*. Ketika mata sedang membaca, kedudukannya adalah kehadapan dan jika kamu baring ketika membaca satu tekanan berlaku di mata dan ia akan menyebabkan buta. *ala2 tekanan jiwa la* owh, yg ini Cik Mimie tipu.

Now, Cik Mimie nk bgtau murid-murid cara penjagaan mata yang betol. Sila take note ye!! Ade 8 cara semuanya:-
  1. Jangan membaca atau menulis di bawah cahaya yang terlalu terang atau dalam keadaan gelap. *no..no..no..!! AMARAN KERAS DARI CIK MIMIE*
  2. Pastikan kedudukan ketika kamu membaca adalah betol dan selesa *duduk diatas kerusi/meja*
  3. Elakkan membaca/menonton televisyen dalam keadaan berbaring & jauhkan pandangan mata ketika menonton. *ha, yg ni da gtau awal2 lagi kn? plish ye murid2, sila duduk ketika membaca*
  4. Salah satu penjagaan mata yang sihat adalah dengan melihat alam semulajadi *credit bg yg dok kt lam hutan, mesti mata dorg sihat*
  5. Mata kita ni terlalu sensitif, so murid2 jangan kerap menggosok mata kita ye. sekali sekala xpe, Cik Mimie benarkan. ^_^.
  6. Jangan mengambil masa yang terlalu lama ketika menonton televisyen/komputer. Pastikan berehat dalam masa beberapa minit untuk melihat jarak jauh.
  7. Pastikan tidur lebih awal kerana mata perlukan rehat secukupnya.
  8. Makan makanan yang sihat untuk mendapat mata yang sihat seperti kerap mengamalkan makan sayuran & buah-buahan seperti Lobak Merah.
"No 6 & 7 tu cam ssah je bagi Cik Mimie..hahaha."
.*suka jd burung hantu & ngadap lappy lama2*

p/s: Sayangilah Mata Anda

No comments:

Post a Comment

sila-sila lah meninggalkan jejak jari-jemari anda

300 x 250