-->
728 x 90

CARI APE TU?

Friday, February 4, 2011

5 Tip Lupakan Masalah Lalu

Salam 1 Malaysia ^_^

Hari ini Cik Mimie nak share dengan u all semua 5 tip yang boleh u all praktikkan bagi melupakan masalah lalu. Sebagai contoh macam masalah putus cinta, gaduh dengan kengkawan atau mungkin perkara2 yang u all anggap ia sebagai masalah.

1. Sentiasa positif

- Biarpun pangalaman masa lalu amat menyakitkan dan memedihkan namun sentiasalah berfikiran positif. U all kenalah menganggap ianya adalah salah satu kelemahan diri u all yang tidak berdaya untuk dielakkan. Jangan sesekali menganggap masalah masa lalu u all tu satu halangan dalam hidup u all.

2. Cari teman baru

- Bukan bermakna u all perlu melupakan dan meninggalkan teman-teman lama. U all still boleh berkawan tetapi dalam masa yang sama cari teman baru untuk mengisi setiap kekosongan dalam hidup u all dan menambah kenalan juga secara tidak langsung memberi inspirasi untuk u all mulakan hidup baru. Maybe boleh memberi u all pengalaman yang baru juga. Best kan??

3. Cipta suasana baru

- Kalau perlu pindah ataupun berhijrah ke tempat yang baru, apa salahnya u all lakukan. Ia bukan sahaja dapat membina hidup yang baru malah apa saja yang pernah berlaku sebelum ini akan lebih mudah untuk u all lupakan. Takde lah u all terbyg2 masalah u all tu lau berada di tmpat lain.

4. Melihat kesusahan orang lain

- Dalam dunia ini bukan kita sahaja yang bermasalah ataupun di timpa pelbagai dugaan. Sebenarnya, ada orang yang lebih susah serta kurang bernasib baik dari kita. Jadi untuk pastikan u all tidak terlalu memikirkan nasib malang u all yang terjadi masa lalu, pandanglah pada nasib orang lain. Kalau u all merasakan diri u all susah dan malang maka ada orang lain yang lebih susah dan malang lagi. "Nobody perfect in this world".

5. Kuatkan semangat

- Ini paling penting dan perlu ada dalam diri setiap orang kerana tanpa semangat yang kuat u all akan rasa putus asa dan tidak punya kesungguhan untuk merubah hidup serta melupakan apa yang telah berlaku.

hapiness
p/s: Cik Mimie: "tidak suka mengganggap satu masalah itu sebagai masalah" ^_^

4 comments:

  1. betul tu . saya setuju :) semua orang ada masalah kan , orang gila je yg tak ada masalah . hihi :)

    ReplyDelete
  2. sarah mohamad: hehe..maceh kerana setuju..yup2!! org giler je xde msalah..

    ReplyDelete
  3. nice en3..lov it....anyway da follow u...jgn lupe follow saye k....


    Masyarakat Masa Depan Boroi?

    ReplyDelete
  4. tikuzza: thankz u..ok, i will follow back..^_^

    ReplyDelete

sila-sila lah meninggalkan jejak jari-jemari anda

300 x 250