-->
728 x 90

CARI APE TU?

Monday, December 20, 2010

Edisi: Jom Sihat!!

Salam 1 Malaysia ^_^

Hari ini ase cam nak ajak reader2 Cik Mimie menjaga kesihatan la. apa kata petang2 lau ada masa terluang tu u all pergila ke Taman Permainan @ Jogging Track tok menyihatkan badan. Sekejap pun xpe, sambil2 bersenam leh menghirup udara segar. *xdela u all memerap kt dalam rumah jer.

Kalau u all nak tahu, skrg ni kte da xpayah da nk berhabis duit pergi 'gymnasium' tok menyihatkan badan. Dekat Taman Permainan pun boleh tau!! Set lengkap ag disediakan tok kte. Apa? Tak caya? Meh Cik Mimie buktikan.



Ini namanya "Rowing Machine" berfungsi untuk mengembangkan otot di lengan atas dan bahu dan bahagian belakang ia baik untuk menyembuhkan ketegangan otot pinggang bersama sendi pinggul, fungsi rintangan dalam lengan atas, bahu yang keras, otot astrophy dll.



Cara-cara menggunakannya: Duduk di kerusi, pegang gagang. Letakkan kaki u all pada pedal kemudian strething kaki u all dan gerakkan tangan u all ke belakang pada masa yang sama, gerakkan kaki, tangan dan tubuh kedepan dan kebelakang seperti mendayung.




Ini plak namanya "Af Pro Cycler Station" berfungsi untuk meningkatkan fungsi jantung dan pneumonia dan mengembangkan kekuatan otot-otot di bawah kaki dan pinggang dan meningkatkan penyelarasan fleksibiliti dan kestabilan dari anggota tubuh bahagian bawah. Baik untuk penyembuhan ketegangan otot pinggang serta sendi pinggul, fungsi kendala dalam sendi ekstremitas bawah, ketidakmampuan otot dan astrophy, dll



Cara-cara menggunakannya: Berdiri tegak di papan tulis dengan kedua tangan memegang bar erat. Menggerakkan kaki seperti berjalan kaki untuk bersenam. Sesuaikan kelajuan dan pelbagai gerakan untuk intensity latihan yang paling sesuai untuk diri sendiri. (Amaran: mengayunkan kedua kaki depan atau ke belakang dilarang).



Ha! yg ni nama dia "Triple Twister" agak seronok menggunakan alat ni. Bagi sapa2 yg nak pinggang yang ramping boleh la guna alat ni. Ia berfungsi untuk menguatkan otot pinggang dan perut, meningkatkan fleksibiliti dan kelincahan tulang, sendi pinggul dan membentuk susuk berpaling pinggang ke tahap yang lebih luas dapat mengendurkan otot pinggang membersihkan saluran darah dan Qi untuk merangsang peredaran dan kekuatan pinggang dan menguatkan buah pinggang. Berlaku untuk sendi dan rintangan fungsi pinggang, kelemahan, kekurangan buah pinggang, ketegangan otot pinggang, keletihan tubuh, dll.



Cara-cara menggunakannya: Berdiri pada plat dengan kedua tangan memegang gagang berbalik pinggang dari sisi ke sisi. (Amaran: Terus berpaling pinggang dari bawah kawalan dan tidak mengubah dengan lepaskan tangan dari pegangan)



Alat terakhir ialah "Sit Up Bench" berfungsi untuk mengempiskan perut dan latihan kekuatan yang biasa dilakukan dengan tujuan mengukuhkan fleksor pinggul dan otot perut.



Cara-cara menggunakannya: duduk di kaki hook platform bawah bar dan menekuk lutut. Bengkokkan ke atas untuk sudut 45 darjah. Tahan selama hitungan 5 sebyk 5 kali.

"Ok selesai sudah aktiviti hari ini. Maaf kerana pakaian x bersesuaian, time ni suka2 je sebab teringin sangat nk cuba alat2 di atas. Memang menyeronokkan!!"

p/s: Mulakan Aktiviti beriadah anda hari ini!!

10 comments:

  1. Waaa..nice2..
    tpi xbyk la tmn2 jnis mcm2.. kdg2 stu bandar ada 1 jer..

    pasni mimie dh leh buat video senaman plak..dh de tokoh2 pengajar dh tu..hehe..(^_^)

    ReplyDelete
  2. syoknya!taman umah cik bambam xde pon cenggini..sadis jekkk! hehehe..

    ReplyDelete
  3. ajiem: lar, x byk ke kt tmpat ajiem?
    kt tmpat cik mimie sume taman permainan ade alat2 ni...best la jgak..

    haha!! xmo la segan..teeettt!!

    ReplyDelete
  4. b a m b a m ' s: lorh, xde ke? meh dtg tmpt cik mimie meh..leh, petg2 kite exercise..ngeh3x..

    ReplyDelete
  5. ala nak benda ni 1 kat kedah.
    huhuhu

    ReplyDelete
  6. the daten here: sila usulkan kt ketua kmpung. mana tau die boleh tolong..hehe..

    ReplyDelete
  7. ketua kampung keedekut. nak cik mimie bt kan

    ReplyDelete
  8. huhu dh lame tak senam! aku mmg pemalas! heheh

    ReplyDelete
  9. the daten here: hahaha..cik mimie ke?? adess, kewangan cik mimie ciput je..cmne nk tolong..haha

    ReplyDelete
  10. Lovely Bella: hahaha..sama la kita..kekdg je menjengah kt tmpt2 cmni.ni..kuikuikui

    ReplyDelete

sila-sila lah meninggalkan jejak jari-jemari anda

300 x 250